Total Pageviews

Sunday 11 February 2018

tips kurangkan berat badan untuk beginner

  Assalamualaikum, harini nak share tips-tips untuk kurangkan berat badan untuk beginner. Sedikit pengalaman, dulu berat saya 73kg dan sekarang berat saya 63kg hehe nak tahu macam mana boleh turun 10kg dalam masa sebulan? jum baca artikel saya ni.



  1. Pilih makanan yang sesuai
                  Untuk mengurangkan berat badan, saya akan pastikan makanan yang saya ambil kurang berlemak, tinggi serat, tinggi protein, dan kurang karbohidratnya. Contohnya, saya hanya makan nasi segenggam sahaja setiap hari sebagai sumber karbohidrat saya dan lebihkan makan buah-buahan supaya kita rasa full dan kenyang setiap masa. Pastikan anda memakan makanan yang organik maksudnya janganlah asyik makan fast food je. Tak baik untuk badan.
   
      2. Susun jadual pemakanan
                 
                  Pastikan anda makan 6 kali sehari iaitu sarapan, minum pagi, makan tengah hari, minum petang, makan malam dan minum malam. Saya amalkan makan sarapan oat kosong tanpa gula setiap hari (7a.m) , minum pagi (10a.m) saya akan ambil air kosong dan buah epal, untuk lunch (1p.m) saya akan makan daging ayam seketul sebagai sumber protein dan sayur-sayuran, minum petang (3.30p.m) pula air kosong dan buah, makan malam (6.30p.m) pula saya ambil seketul ayam dan buah manakala minum malam (9p.m) pula saya makan buah dan air kosong. Ingat, berlapar takkan membuat anda kurus.

      3. Kurangkan manisan atau pengambilan gula

                 Gula tinggi dengan glukosa, glukosa akan diproses menjadi tenaga untuk melakukan tugasan harian kita. Namun jika terdapat glukosa berlebihan yang tidak dibakar, ia akan berubah menjadi lemak dan menyebabkan kegemukan.

     4. Kurangkan pengambilan garam

                Garam bersifat hipertonik so ia akan menyebabkan air dalam badan kita kekurangan. Air amat penting untuk membakar makanan di dalam badan kita. Kekurangan air menyebabkan metabolisme bdana kita rendah dan banyak makanan tak dapat dibakar dngan sempurna. Kesannya makanan yang lebih lebih tu akan jadi lemak.

     5. Minum air kosong banyak-banyak

               Air sangat penting untuk memastikan metabolisme dan kadar pembakaran makanan dalam badan kita sentiasa dalam kondisi terbaik. Pastikan anda minum sekurang-kurangya 2-3 liter air sehari.

     6. Lakukan aktiviti riadah atau bersukan

               Riadah dan bersukan mempengaruhi proses penurunan berat badan kita sebanyak 20% manakala lagi 80% melalui pemakanan kita. Walaupun hanya 20% ia sangat sangatlah membantu. Untuk kurangkan berat badan perlu banyak buat kardio seperti joging, berbasikal atau berjalan kaki. Kalau saya, saya akan pastikan saya berjoging 30 minit setiap hari. Bersukan akan membakar kalori dan membakar lemak yang berlebihan dalam badan kita.

   Okaylah semua, nanti saya share lagi tips-tips untuk kurangkan berat badan. Semua yang saya cerita ni berdasarkan pengalaman sendiri tau hehe, semoga anda berjaya dapatkan berat badan idaman anda. bye byee assalamualaikum :)




No comments:

Post a Comment