Total Pageviews

Saturday 10 February 2018

Pengalaman belajar di tingkatan 6

   assalamualaikum semua harini saya nak share tentang pengalaman saya masuk form 6 ni haa. Mungkin masih ramai kan yang tak faham tentang macam mana suasana pembelajaran di Tingkatan 6 ni dan kebanyakan daripada masyarakat kita ni masih memandang rendah tentang Tingkatan 6 ni, kononnya masuk tingkatan 6 tak best la, rugi duit rugi masa la, yang paling lawak ada orang tu cakap tingkatan 6 ni susah padahal dia tak masuk tingkatan 6 pun haha.
  Start tahun 2014 rasanya dah start sistem modular. Sistem modular ni kira senang sebab tingkatan 6 ni dibahagikan kepada 3 penggal setiap penggal ada exam so takdelah berat sangat otak kita nak belajar. Tingkatan 6 ni ada dua aliran satu aliran sains dan aliran kemanusiaan. aliran sains ni macam biasalah ada fizik, bio, kimia, mathematics dan lain lain. Macam saya, saya ambil kemanusiaan, subjek yang saya ambil ialah ekonomi, pengajian perniagaan, sejarah, pengajian am. semua senang senang je form 6 ni tak susah pun.
  Apa kelebihan masuk tingkatan 6 ni? haa banyak sebenarnya. Pertama, daripada segi kos pembelajaran kita. Yuran yang perlu kita bayar tak lebih rm500 pun, tak macam kalau korang masuk diploma, kompem ribu ribu yuran dia huhu pastu berhutang dengan PTPTN. kalau nak jimat masuk lah tingkatan 6.
  Kelebihan seterusnya ialah korang ada subjek MUET kat sekolah. MUET ni dimasukkan dalam jadual pembelajaran kita so senang lah nanti masa exam korang dah tak terpinga-pinga sebab cikgu dan pihak sekolah dah settlekan semuanya untuk kita tinggal datang ambik exam je. Kalau korang masuk diploma atau asasi korang kena belajar sendiri MUET tu kat luar, lepastu bila time exam terpinga-pinga tak tahu nak buat apa macam member saya sorang tu.
  Lepastu daripada segi kualiti STPM tu sendiri. Kalau result STPM korang gempak korang boleh pilih korang nak terbang ke negara mana untuk sambung belajar sebab STPM diikitiraf oleh semua universiti di seluruh dunia. Kalaupun result korang so so pun korang still boleh sambung belajar kat universiti tempatan sebab dalam penapisan pilihan pelajar ke universiti, pelajar STPM diberi keutamaan so senanglah korang nak masuk u nak sambung degree nanti. Ada senior saya tahun lepas pointer cuma 2.33 dapat sambung belajar dekat u. Senang cakap budak STPM ni duduk paling atas dalam senarai penapisan pelajar ke universiti.
  Haa yang ini yang paling best. Tempoh pengajian tingkatan 6 ni cuma setahun setengah je, sangat sangat menjimatkan masa berbanding korang ambik diploma yang 3 tahun tu. Masuk tingkatan 6 ni kira macam laluan pintas nak masuk U, korang akan rasa sekejap je dekat tingkatan 6 ni.
  Okaylah semua, setakat tu je la dulu yang saya nak share pasal tingkatan 6 ni secara ringkasnya. Saya bercerita berdasarkan pengalaman sendiri so kalau ada apa apa pertanyaan tentang tingkatan 6 ni bolehlah tanya di komen yee :) nanti saya share share lagi hehe. bye byee

1 comment:

  1. Saya baru masuk tingkatan 6,Tak best la tingkatan 6 ni,rules dh x sama mcm pelajar tingkatan 1-5,nk mcm bdx men atas jugak,igt belajar dkt sch sama mcm bdx tingkatan lain rupanya lain skit

    ReplyDelete