Total Pageviews

Sunday 11 February 2018

Senaman untuk menurunkan berat badan

Antara senaman yang boleh dilakukan untuk menurunkan berat badan :

1) jogging

   Jogging merupakan senaman popular untuk mereka yang ingin kurus dan menurunkan berat badan. Untuk kesan yang lebih maksimum anda disarankan untuk joging setiap hari sekurang-kurangnya 30 minit. Secara puratanya, anda akan membakar 600 kalori dalam masa 1 jam.. Pastikan anda tidak makan makanan yang bergula atau manis sebelum anda berjoging. Ini untuk memastikan badan anda membakar kalori yang tinggi semasa anda berjoging. Kalau nak lagi advance joging masa perut kosong, memang lemak lemak korang akan terbakar. Ia disebut sebagai fasted cardio, tapi tak boleh lama lama sangat. Dalam 15 minit sahaja sudah memadai.

2) Berbasikal

  Purata mengatakan anda akan membakar 600 kalori dalam sejam anda berbasikal. Berbasikal lebih mudah dan ringan untuk mereka yang baru hendak memulakan senaman untuk mengurangkan berat badan. Selain daripada berat anda turun, anda juga boleh mendapatkan bentuk badan yang cantik melalui aktiviti berbasikal. Berbasikal lebih relaks dan menyeronokkan berbanding jogging.

3) Berjalan

  Haa ini paling mudah dilakukan. Berjalan kaki lah kemana sahaja anda hendak pergi. Anda boleh berjalan kaki di kawasan rekreasi, taman-taman, shopping mall, ataupun di tempat kerja sekali pun. Banyakkan menggunakan tangga berbanding lif. Walaupun nampak macam takde apa apa tapi ia akan memberi kesan positif terhadap penurunan berat badan anda dalam jangka masa panjang.

4) Latihan beban

 Untuk latihan beban anda boleh melakukannya di gym atau pun di rumah, asalkan anda mempunyai peralatan yang mencukupi. Saya memang ada satu dumbell di rumah untuk saya workout. Aktivit mengangkat beban akan membina lebih banyak otot dalam badan kita. Otot yang banyak akan membakar lebih banyak kalori yang kita makan setiap hari kerana terdapat mitokondria di dalam otot yang mengoksidakan glukos kepada tenaga. Haa so lagi banyak otot lagi bagus.




  Okay lah rasanya itu sahaja yang saya nak share berdasarkan pengalaman saya menurunkan 10kg dalam masa sebulan. Ingat, walaupun kerap bersenam tapi kalau tak jaga makan pun tak guna jugak 😎

No comments:

Post a Comment