1.0
PENGENALAN.
Umum
mengetahui yang perpustakaan merupakan sebuah gedung ilmu yang menyimpan
pelbagai buku dan bahan-bahan bacaan lain. Kemudahan perpustakaan juga
merupakan kemudahan awam iaitu prasarana yang disediakan oleh pihak kerajaan.
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, kemudahan bermaksud perihal ataupun
kesenangan yang disediakan oleh pihak tertentu seperti kerajaan. Prasarana pula
bermaksud keseluruhan kemudahan dan perkhidmatan asas yang diperlukan bagi
pembangunan dan kemajuan infrastruktur. Oleh itu, kemudahan prasarana bermaksud
kesenangan yang disediakan oleh pihak kerajaan iaitu perkhidmatan asas bagi
pembangunan dan kemajuan infrastruktur seperti perpustakaan sekolah.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
perpustakaan berasal daripada perkataan pustaka iaitu tempat simpanan buku-buku
untuk digunakan. Sehubungan dengan itu, perpustakaan juga merupakan bangunan
yang mengumpulkan buku-buku (untuk bacaan). Manakala perpustakaan sekolah
ataupun pusat sumber ialah bermaksud pusat pendidikan dan pusat perkembangan
pendidikan. Menurut Random House dalam bukunya Dictionary of The
English Language, perpustakaan adalah suatu tempat berupa sebuah ruangan
atau gedung yang berisi buku dan bahan lain untuk bacaan ataupun rujukan.
Dalam buku Panduan Mengurus
Perpustakaan oleh Irma Indayu Omar, sejarah perpustakaan di Malaysia
bermula pada tahun 1956 apabila Malayan Library Group (MLG) menghantar
memorandum iaitu Public Library Services for the Federation of Malaya.
Memorandum ini mencadangkan penubuhan Lembaga Perpustakaan Negara yang
mempunyai kuasa eksekutif bagi memulakan perkhidmatan Perpustakaan Negara. Pada
tahun 1959 hingga 1961, usaha ke arah menubuhkan Perpustakaan Negara digerakkan
oleh beberapa badan professional, persatuan dan pertubuhan seperti Persatuan
Perpustakaan Malaysia, organisasi swasta dan orang perseorangan. Melalui
penubuhan perpustakaan itu, banyak akta yang dibuat seperti Akta Pemeliharaaan
Buku-Buku pada tahun 1996. Perpustakaan Negara Malaysia juga bertanggungjawab
menyelaras pembangunan prasarana perkhidmatan perpustakaan dan maklumat di
seluruh negara. Ia berperanan memastikan seluruh masyarakat Malaysia dapat
menikmati kemudahan perkhidmatan maklumat yang memuaskan.
Selain itu menurut buku Panduan Mengurus Perpustakaan,dasar negara bagi perpustakaan dan
perkhidmatan, maklumat menggariskan panduan-panduan kearah pembangunan dan
perancangan perkhidmatan perpustakaan yang sistematik. Dengan ini, ia berhasrat
untuk memenuhi keperluan semua lapisan masyarakat sama ada di bandar mahupun di
luar bandar. Dasar itu dirangka dengan mengambil kira infrastruktur
perkhidmatan perpustakaan dan maklumat yang ada pada masa sekarang dan
perundangan yang berkaitan dengan penubuhan Perpustakaan Negara Malaysia,
Perpustakaan Awam Negeri-Negeri dan penyerahan bahan-bahan perpustakaan.
Menurut Sulistyo-Basuki (1993),
apabila kita lihat sejarah perpustakaan, tidak dapat dinafikan kepentingan
perpustakaan sebagai pusat penyimpanan tamadun ilmu. Perpustakaan mencerminkan
keadaan sosioekonomi dan taraf pendidikan negara dan masyarakat di mana ia
berada. Negara dan masyarakat yang bertamadun dan memiliki budaya ilmu
menghargai ilmu pengetahuan dan ini diterjemahkan kepada pembangunan
perpustakaan yang meyimpan bahan-bahan ilmu itu. Ini dapat ditekankan lagi
iaitu perpustakaan ialah sebuah ruangan, bahagian sebuah gedung yang digunakan
untuk menyimpan buku dan terbitan lain yang disimpan menurut susunan tertentu
untuk digunakan pembaca.
Dalam
penulisan Irma Indayu Omar (2005), dia menyatakan yang perpustakaan
sekolah biasanya dipanggil pusat sumber, disetiap sekolah mesti dilengkapi
dengan perpustakaan. Saiz perpustakaan sekolah kebanyakkannya adalah kecil
dengan koleksi bahan yang sederhana. Koleksinya terdiri daripada buku-buku
rujukan seperti kamus, ensiklopedia, atlas dan juga buku cerita. Hampir semua
perpustakaan sekolah di Malaysia dikendalikan oleh seorang atau beberapa orang
guru.
Kajian
Raja Rozita Binti Raja Ariff Shah megenai perpustakaan pula ialah dia
menekankan perpustakaan sekolah ialah pusat pendidikan,pusat pembelajaran,
pusat pendidikan guru dan membayangkan peranan dan sumbangannya penting
terhadap proses pembelajaran dan pengajaran di dalam bidang pendidikan. Oleh
itu, fungsi dan peranan pusat sumber sekolah harus menyeluruh dan dapat
memenuhi keperluan guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah. Melalui penggunaan pusat sumber, pelajar dan
guru dapat dibantu dan dibimbing untuk memperolehi ilmu, kemahiran dan nilai
yang berkait dengan keadaan hidup yang sebenar untuk belajar dan memahaminya. Menurutnya lagi, perpustakaan sekolah bermula
dengan nama khutub khanah yang diwujudkan penjajah Inggeris dengan tujuan untuk
pendidikan ala kadar sahaja bukan untuk membantu proses pengajaran dan
pembelajaran. Sebelum ada sekolah menengah kebangsaan, khutub khanah hanya
disekolah-sekolah terkemuka seperti Victoria Institution. Selepas negara
mencapai kemerdekaan, pembangunan pusat sumber bertambah rancak dan
perkhidmatan perpustakaan sekolah memang telah sedia ada di kebanyakan sekolah
tanpa mengira sekolah kecil atau sekolah besar, di Bandar ataupun di luar
bandar.
Namun tidak dinafikan adanya
perbezaan yang ketara antara sesebuah perpustakaan sekolah dengan perpustakaan
sekolah yang lain, disebabkan faktor-faktor tertentu seperti sikap, kewangan,
kemudahan fizikal, alam persekitaran dan sebagainya. Tentang perkhidmatan
pandang dengar pula, sejarah wujudnya memang terkemudian daripada perkhidmatan
buku. Ini dapat membantu kepada penambahan tarikan perpustakaan yang lebih
baik. Keadaan-keadaan yang sedemikian,
penubuhan pusat sumber di peringkat sekolah adalah merupakan suatu jalan
penyelesaian yang dianggap wajar sekali dalam usaha menyediakan perkhidmatan
sokongan yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (Abd. Rahim, 1996),.
Rasionalnya, kajian ini dijalankan adalah
untuk mengetahui faktor-faktor yang mendorong pelajar Tingkatan Lima SMK Pekan Baru Muar, gemar
menggunakan perpustakaan sekolah. Hal ini juga bagi melihat sejauh mana
kemampuan perpustakaan ini dari segi kemudahan yang disediakan mahupun faktor
yang menjadi daya penarik kepada pelajar untuk ke perpustakaan. Ini juga ingin
melihat keberkesanan peranan perpustakaan sekolah itu sendiri. SMK Pekan Baru Muar, di Pekan Baru Muar,
dipilih kerana pengkaji menuntut di sini dan memudahkan kajian dijalankan.
Kajian melibatkan 30 orang pelajar Tingkatan Lima sebagai responden dimana
persempelan dipilih secara rawak bertujuan.
Kajian dibuat secara tinjauan menerusi instrument seperti soal selidik,
pemerhatian, temu bual dan rujukan pada waktu lapang pengkaji. Data kajian berbentuk Skala
Likert dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan dipersembahkan ke
bentuk grafik yang sesuai. Beberapa faktor
dikenal pasti sebagai faktor yang menarik pelajar Tingkatan Lima gemar
menggunakkan perpustakaan disamping mengkaji kepentingan
kemudahan perpustakaan kepada pelajar yang sama di sekolah ini. Moga kajian ini mampu menjadi pendorong
kepada pelajar yang lain dimasa akan datang.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN.
Kajian
yang dijalankan perlu berfokus supaya mencapai suatu dapatan yang mampu
menghurai persoalan atau isu-isu yang dibangkitkan. Sehubungan dengan itu,dalam
kajian ini akan menjalankan kajian
berdasarkan 2 objektif sebagaimana berikut.
i.
Mengenal pasti faktor-faktor yang menarik
pelajar Tingkatan 5 gemar
menggunakan kemudahan
perpustakaan di SMK Pekan Baru Muar,83600
Semerah,Batu Pahat,Johor.
ii Mengkaji kepentingan kemudahan perpustakaan
kepada pelajar Tingkatan 5
di SMK Pekan Baru Muar,83600
Semerah,Batu Pahat,Johor.
3.0
LOKASI KAJIAN.
Peta
1 : Peta Negeri Johor
Negeri
Johor dikenali dengan nama Johor Darul Takzim atau ringkasnya JDT. Negeri Johor
juga merupakan disempadani oleh beberapa negeri iaitu seperti Melaka dan negara
Singapura. Johor merupakan negeri kedua terbesar selepas Negeri Pahang. Selain
itu, asal usul perkataan Johor diambil daripada perkataan Arab ‘Jauhar’ yang
bermaksud ‘Permata Berharga’. Ini dapat dilihat adanya pengaruh Arab di mana
para pedagang dari Arab telah datang ke sini bagi menjalankan perdagangan
rempah ketika dahulu.Di negeri Johor ini juga mempunyai daerah yang terletaknya
lokasi kajian pengkaji.
Peta
2 : Peta Daerah Muar,Johor.
Daerah
Muar terletak di barat laut negeri Johor. Daerah Muar ini terdiri daripada
Bandar Muar itu sendiri iaitu Bandar Maharani yang dikenali dengan nama Bandar
Di Raja serta beberapa pekan yang lain. Perkataan ‘Muar’ dipercayai berasal
daripada perkataan Muara. Kemungkinan lain ialah ia berasal daripada perkataan
hindu iaitu “Muna” dan “Ar” yang bermaksud Tiga dan Sungai. Ini juga
menggambarkan kewujudan Sungai Muar yang mengalir melalui bandar ini dan
merupakan sungai terpanjang di Johor.
Peta
3 : Peta Kawasan Pekan Baru Parit Yusof
Kawasan Pekan Baru Parit Yusof
merupakan satu kawasan yang terletak di antara daerah Muar dan Batu Pahat. Di
kawasan ini juga, ia merupakan kawasan terletaknya lokasi kajian iaitu di SMK
Pekan Baru Muar Johor. Jarak lokasi kajian dari rumah pengkaji ialah 3 km – 4
km dan mengambil kira-kira 10- 15 minit. Oleh itu, pengkaji terdorong untuk
membuat kajian mengenai kemudahan perpustakaan di lokasi tersebut iaitu di SMK
Pekan Baru Muar.
Foto
1 : Pintu Masuk Utama Perpustakaan SMK Pekan Baru Muar.
Sumber
: Kerja Lapangan 2016
Foto 1 menunjukkan pintu masuk utama
ke perpustakaan SMK Pekan Baru Muar, di mana pelajar-pelajar Tingkatan 5 gemar
ke tempat ini. Perpustakaan ini terletak di tingkat empat bangunan
Al-Razi. Ia disediakan untuk
dimanfaatkan oleh seramai 1200 orang pelajar sekolah ini. Perpustakaan merupakan premis yang dianggap
untuk menimba dan menuntut ilmu. Peranan perpustakaan yang masih menjadi tempat
rujukan pelajar-pelajar memberi maklumat yang penting di mana ia merupakan
perpustakaan yang dikunjungi oleh pelajar-pelajar SMK Pekan Baru Muar dari mula
ia dibuka iaitu pada tahun 1973.
4.0
METODOLOGI KAJIAN.
4.1
Pendahuluan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat,
Metodologi merupakan satu sistem yang merangkumi keadah dan prinsip yang
digunakan dalam sesuatu kegiatan. Oleh itu, bahagian ini akan membincangkan
reka bentuk kajian, sampel kajian, batasan kajian, instrument kajian dan
prosedur analisis data bagi menjawab persoalan-persoalan kajian yang telah
dikemukakan lebih awal.
4.2 Cara Mendapatkan Responden
Responden kajian ini terdiri daripada
30 orang pelajar Tingkatan 5 SMK Pekan Baru Muar, 83600 Semerah, Batu Pahat,
Johor. Daripada jumlah keseluruhan pelajar Tingkatan 5 adalah terdiri daripada
10 orang lelaki dan 20 orang perempuan yang merupakan pelajar-pelajar SMK Pekan
Baru Muar akan diambil sebagai responden. Responden terbatas kepada
pelajar-pelajar Tingkatan 5 sahaja dan mengisi borang soal selidik dengan
lengkap pada hari kajian dijalankan. Bagi teknik persampelan yang digunakan
dalam kajian ini pula ialah menggunakan teknik persampelan rawak bertujuan di
mana dengan menggunakan prosedur persampelan ini, pelajar Tingkatan 5 akan
dapat memberikan pendapat mereka dan peluang yang diberikan adalah sama untuk
dipilih sebagai seorang responden. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar
Tingkatan 5 dan 30 set borang soal selidik akan diberikan kepada mereka secara
rawak bertujuan untuk memperoleh data yang tepat. Secara kualitatif pula, 3
orang pelajar akan dipilih untuk ditemu bual dan 3 kali pemerhatian akan
dijalankan pada masa-masa yang berbeza. Selain itu, kaedah rujukan akan
dilakukan sendiri oleh pengkaji di perpustakaan sekolah mahupun melalui rujukan
laman sesawang.
4.3 Cara Mendapatkan Maklumat/Data
Kajian ini berbentuk kajian
tinjauan. Kajian tinjauan merupakan satu rangka rujuk mengenai perkara-perkara
yang berkaitan dengan persampelan, pengukuran dan analisis data. Kajian ini
adalah untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan 5
gemar menggunakan kemudahan perpustakaan dan mengkaji kepentingan kemudahan
perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru Muar, 83600 Semerah,
Batu Pahat, Johor.
Instrumen ialah proses menyediakan
alat mengumpul data menerusi konsep yang berkaitan dengan sikap, pandangan dan
keterangan latar belakang. Dalam kajian ini, instrumen yang digunakan untuk
mendapatkan data adalah dengan menggunakan borang temu bual, borang soal
selidik, pemerhatian dan kaedah rujukan.
Jadual
1 : Instrumen Kajian
Kaedah
|
Instrumen
Kajian
|
Kuantitatif
|
Borang soal selidik
|
Kualitatif
|
Borang Pemerhatian, Borang temu
bual, Rujukan
|
Sumber
: Buku Rujukan
Borang soal selidik yang sesuai telah dibina untuk mendapat dan
mengumpulkan maklumat yang tepat dan betul berdasarkan objektif kajian
iaitu untuk mengenal pasti faktor-faktor
yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar menggunakan kemudahan perpustakaan dan
mengkaji kepentingan kemudahan perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5 di SMK
Pekan Baru Muar,83600 Semerah, Batu Pahat, Johor. Borang telah diedarkan secara
rawak bertujuan kepada responden di kawasan kajian semasa waktu lapang mereka.
Borang soal selidik terdiri daripada tiga bahagian iaitu Bahagian A, B dan C.
Bahagian A tentang demografi responden iaitu pelajar manakala Bahagian B adalah
soalan mengenai faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar
menggunakan kemudahan perpustakaan. Bahagian C pula adalah soalan mengenai
kepentingan kemudahan perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5. Kesemua 30
responden adalah dalam kalangan pelajar Tingkatan 5 SMK Pekan Baru Muar, 83600 Semerah,
Batu Pahat, Johor. Kajian ini menggunakan skala pemarkahan likert lima mata
yang mengandungi lima aras iaitu 1 – Sangat Tidak Setuju; 2 – Tidak Setuju; 3 –
Kurang Setuju; 4 – Setuju dan 5 – Sangat Setuju.
Jadual
2 : Skala Likert 5 Peringkat
Aras
|
Mata
|
Sangat Tidak Setuju
|
1
|
Tidak Setuju
|
2
|
Kurang Setuju
|
3
|
Setuju
|
4
|
Sangat Setuju
|
5
|
Sumber
: Buku Rujukan.
Selain itu, kaedah temu bual juga digunakan dan melibatkan
3 orang pelajar yang menggunakan kemudahan perpustakaan serta belajar di
kawasan kajian iaitu SMK Pekan Baru Muar. Tujuan utama temubual ini adalah
untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar
menggunakan kemudahan perpustakaan di SMK Pekan Baru Muar dan mengkaji
kepentingan kemudahan perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru
Muar. Temu bual dibuat sebagaimana temujanji yang ditentukan pada awalnya. Di
samping itu, pengkaji juga akan meminta pendapat responden melalui temu bual
ini.
Seterusnya, kaedah ketiga yang
digunakan adalah melalui kaedah rujukan. Pengkaji telah merujuk surat
khabar, majalah, laman sesawang rasmi dan Kamus Dewan Edisi ke-4 daripada
perpustakaan SMK Pekan Baru Muar pada waktu lapang mahupun selepas waktu
persekolahan. Pengkaji telah mencari banyak perkataan dengan definisinya
daripada Kamus Dewan sebagai sokongan hasil kerja. Semua bahan adalah tentang
fungsi perpustakaan dan kepentingan perpustakaan kepada pelajar-pelajar.
Rujukan dari bahan jalur lebar rasmi juga banyak membantu.
Kaedah yang seterusnya ialah melalui
kaedah pemerhatian. Pengkaji akan
melihat sendiri kemudahan perpustakaan yang disediakan oleh SMK Pekan Baru dan
melihat juga mengapa pelajar-pelajar
Tingkatan 5 gemar ke perpustakaan. Pemerhatian kajian adalah di antara tempoh
bulan Januari hingga bulan Mac tahun 2016.
4.4 Memproses dan mempersembahkan
data
Kaedah statistik deskriptif
digunakan dalam penganalisian data yang berbentuk skala Likert. Untuk
memudahkan penganalisian data, skala likert akan dikategorikan seperti yang
ditunjukkan dalam Jadual 3 di bawah.
Jadual
3 : Pengkelasan Skala Likert
Kategori
|
||||
Tidak Setuju
|
Setuju
|
|||
1
Sangat Tidak Setuju
|
2
Tidak Setuju
|
3
Kurang Setuju
|
4
Setuju
|
5
Sangat Setuju
|
Sumber
: Buku Rujukan.
Selain itu, dalam aspek
penganalisian data, pengiraan manual akan diguna pakai. Oleh sebab itu,
kekerapan, min dan peratus sahaja akan dijadikan data untuk dianalisis. Data
yang dikumpulkan akan dipersembahkan dalam bentuk grafik iaitu graf bar, carta
pai dan jadual.
4.5 Prosedur Pengumpulan Data
Berdasarkan Rajah 1 di bawah, kajian
yang dilaksanakan adalah berlandaskan prosedur kajian yang telah ditetapkan
supaya objektif kajian dapat dicapai. Prosedur kajian dimulakan dengan
perbincangan bersama guru pembimbing mengenai tema dan isu yang ingin dikaji.
Perbincangan melibatkan perkara-perkara seperti mengenal pasti isu, tajuk dan
objektif kajian. Selain itu, perbincangan juga tentang instrumen yang digunakan
untuk mengumpul maklumat berkaitan isu yang telah dibincangkan, mengenal pasti
responden dan kaedah yang digunakan untuk menganalisis data.
Prosedur
Pengumpulan Data :
Membina item soalan kajian
|
|
Mendapatkan kebenaran daripada pengetua sekolah
|
|
Mendapatkan kebenaran guru
matapelajaran
|
|
Mengedar borang soal selidik kepada responden
|
|
Menganalisis data
|
|
Mentafsir data
|
|
Membuat rumusan kajian
|
Rajah
1 : Prosedur Pengumpulan Data
Sumber
: Buku Rujukan
Metodologi yang dikenal pasti
diharap dapat menjamin kebolehpercayaan dan kesahihan dapatan kajian.
Sehubungan itu, pengkaji akan mengikut tatacara kajian yang ketat bagi mencapai
prosedur pengumpulan data dan instrumen yang telah dikenal pasti.
5.0
DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN.
Bahagian
ini akan menjelaskan tentang hasil penemuan kajian tentang persepsi pelajar
Tingkatan 5 terhadap kemudahan perpustakaan di SMK Pekan Baru Muar, 83600
Semerah, Batu Pahat, Johor. Bahagian ini
juga membincangkan tentang analisis data berdasarkan tindak balas responden
terhadap faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar menggunakan
kemudahan perpustakaan di SMK Pekan Baru dan kepentingan kemudahan perpustakaan
kepada pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru. Data yang diperolehi diproses
bagi mendapatkan statistik nilai peratusan, taburan kekerapan, min dan purata.
5.1 Demografi Kajian
Jadual 4 menunjukkan pecahan responden
daripada kalangan pelajar Tingkatan 5 SMK Pekan Baru yang menggunakan kemudahan
perpustakaan di SMK Pekan Baru berdasarkan jantina,tingkatan dan kekerapan ke
perpustakaan.
Jadual 4 : Demografi Respoden
Bil
|
Faktor
|
Kategori
|
Kekerapan
|
Peratusan
|
1
|
Jantina
|
Lelaki
|
10
|
33.33%
|
Perempuan
|
20
|
66.66%
|
||
2
|
Tingkatan
|
5 Sains Agama
|
5
|
16.66%
|
5 Sains Tulen
|
5
|
16.66%
|
||
5 Perakaunan
|
5
|
16.66%
|
||
5
Ekonomi
Asas
|
3
|
10.00%
|
||
5 Perdagangan
|
3
|
10.00%
|
||
5 Katering
|
3
|
10.00%
|
||
5 Landskap
|
3
|
10.00%
|
||
5 Seni Kreatif
|
3
|
10.00%
|
||
3
|
Kekerapan Ke Perpustakaan
|
Setiap Hari
|
3
|
10.00%
|
2 Hari Sekali
|
8
|
26.66%
|
||
3 Hari Sekali
|
12
|
40.00%
|
||
1
Minggu Sekali
|
7
|
23.33%
|
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 2 menunjukkan demografi
responden berdasarkan jantina pelajar Tingkatan 5 SMK Pekan Baru yang
menggunakan kemudahan perpustakaan di SMK Pekan Baru.
Rajah 2 : Demografi Respoden Berdasarkan Jantina
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 2 di atas menunjukkan
demografi responden berdasarkan jantina terhadap pelajar ke perpustakaan
sekolah dalam kalangan pelajar Tingkatan 5 SMK Pekan Baru Muar. Daripada 30
responden yang telah disoal selidik,seramai 10 orang responden adalah lelaki
yang bersamaan dengan 33.00% manakala 20 orang responden adalah perempuan yang
bersamaan dengan 67.00%. Maklumat jantina adalah diambil diantara lelaki dan
perempuan bagi mendapatkan kepelbagaian maklumat dan pendapat daripada
kedua-dua belah pihak. Maklumat yang diperoleh ini agar tidak hanya cenderung
kepada satu pihak sahaja. Oleh itu,maklumat yang diperoleh adalah seimbang.
Rajah
3 menunjukkan demografi responden berdasarkan tingkatan.
Rajah
3 : Demografi Responden Berdasarkan Tingkatan
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 3 di atas menunjukkan
demografi respoden berdasarkan tingkatan iaitu pelajar tingkatan 5 SMK Pekan
Baru. Daripada 30 orang responden,seramai 5 orang responden daripada 5 Sains
Agama, 5 orang daripada 5 Sains Tulen dan 5 orang daripada 5 Perakaunan yang mempunyai
peratus yang sama iaitu 17.00% di mana merupakan responden terbanyak dalam
kajian ini. Selain itu, seramai 3 orang responden daripada 5 Ekonomi Asas, 3
orang daripada 5 Perdagangan,
3
orang daripada 5 Katering, 3 orang daripada 5 Landskap dan 3 orang daripada 5
Seni Kreatif yang mempunyai peratus yang sama iaitu 10.00%. Maklumat pecahan
tingkatan diambil supaya dapat mengetahui pandangan dan pendapat mereka yang
berbeza dan adil bagi setiap lapisan.
Rajah
4 menunjukkan demografi responden berdasarkan kekerapan pelajar ke
perpustakaan.
Rajah 4 : Demografi Responden Berdasarkan Kekerapan
Ke Perpustakaan.
Sumber : Kajian Lapangan 2016.
Rajah 4 di atas
menunjukkan demografi responden berdasarkan kekerapan ke perpustakaan oleh
pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru Muar. Daripada 30 orang responden, seramai
3 orang responden bersamaan dengan 10.00% yang pergi ke perpustakaan setiap
hari. Selain itu,seramai 8 orang responden bersamaan dengan 27.00% yang pergi
ke perpustakaan 2 hari sekali. Seterusnya, seramai 12 orang responden bersamaan
dengan 40.00% yang pergi ke perpustakaan 3 hari sekali dan merupakan kekerapan
yang terbesar. Akhir sekali, seramai 7 orang responden bersamaan dengan 23.00%
yang pergi ke perpustakaan 1 minggu sekali di SMK Pekan Baru Muar. Penyataan ini dipilih kerana pelajar yang
kerap ke perpustakaan akan dapat memberikan pendapat dan tindak balas yang
tepat dan jujur bagi semua penyataan yang diutarakan.
5.2 Faktor-Faktor
Yang Menarik Pelajar Tingkatan 5 Gemar Menggunakan Kemudahan Perpustakaan Di SMK
Pekan Baru Muar.
Jadual
5 menunjukkan faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar menggunakan
kemudahan perpustakaan di SMK Pekan Baru Muar.
Jadual 5 : Analisis Faktor-Faktor Yang Menarik
Pelajar Tingkatan 5 Gemar Menggunakan Kemudahan Perpustakaan Di SMK Pekan Baru
Muar.
Bil
|
Faktor-faktor
yang menarik pelajar menggunakan perpustakaan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Min
|
|||||
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
|||
1
|
Sumber
rujukan yang banyak dan mencukupi
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
19
|
63.33
|
10
|
33.33
|
4.30
|
2
|
Sudut
berinformasi dan suasana perpustakaan yang kondusif
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
11
|
36.67
|
18
|
60
|
4.57
|
3
|
Alat
penghawa dingin memberikan keselesaan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
6.67
|
13
|
43.33
|
15
|
50
|
4.43
|
4
|
Kepelbagaian
bahan bacaan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
22
|
73.33
|
8
|
26.67
|
4.27
|
5
|
Layanan
pustakawan dan guru yang mesra dan amat membantu
|
1
|
3.33
|
1
|
3.33
|
5
|
16.67
|
13
|
43.33
|
10
|
33.33
|
4.00
|
6
|
Susunan
buku mengikut genre
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
5
|
16.67
|
15
|
50
|
9
|
30
|
4.07
|
7
|
Penyusunan
meja dan kerusi yang teratur
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
18
|
60
|
11
|
36.67
|
4.33
|
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 5 : Peratusan Faktor-Faktor Yang Menarik
Pelajar Tingkatan 5 Gemar Menggunakan
Kemudahan Perpustakaan Di SMK Pekan Baru Muar.
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 6 : Rumusan Peratusan Faktor-Faktor Yang
Menarik Pelajar Tingkatan 5 Gemar
Menggunakan Kemudahan Perpustakaan Di SMK Pekan Baru Muar.
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Jadual 5 menunjukkan faktor-faktor
yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar menggunakan kemudahan perpustakaan di
SMK Pekan Baru Muar. Didapati paling ramai responden setuju dengan penyataan
sumber rujukan yang banyak dan mencukupi iaitu seramai 19 orang responden
daripada 30 orang responden yang menjawab borang soal selidik, bersamaan dengan
63.33%. Pada penyataan sumber rujukan
yang banyak dan mencukupi, seorang responden daripada 30 responden memilih kurang setuju bersamaan dengan 3.33%
dan ia menunjukkan bilangan yang paling sedikit. Seramai 10 orang memilih
sangat setuju bersamaan dengan 33.33%. Min keseluruhan bagi pernyataan
tersebut ialah 4.30 iaitu menunjukkan kebanyakkannya bersetuju dengan penyataan sumber rujukan yang
banyak dan mencukupi.
Hal
ini disokong dengan temu bual yang dilakukan bersama Informen 1(seorang pelajar perempuan Tingkatan 5) yang menyatakan
bahawa,
“Saya
merasa sumber rujukan di dalam perpustakaan
adalah mencukupi dan banyak kerana semua jenis rujukan yang dicari dapat
diperolehi.”
(I1,Temu bual pada 27/01/2016)
Selain
itu, pada penyataan sudut berinformasi dan suasana perpustakaan yang kondusif mencatatkan
bilangan yang paling ramai memilih sangat setuju iaitu seramai 18 orang
responden bersamaan dengan 60.00%. Manakala seorang responden daripada 30 orang
responden memilih kurang setuju bersamaan dengan 3.33% dan ia menunjukkan
bilangan yang paling sedikit. Seramai 11 orang memilih sangat setuju bersamaan
dengan 36.67%. Min keseluruhan bagi penyataan tersebut ialah iaitu 4.57%
iaitu menunjukkan kebanyakkannya bersetuju dengan penyataan sudut berinformasi
dan suasana perpustakaan yang kondusif.
Bagi
pernyataan ini, hal ini juga disokong dengan temubual yang dilakukan bersama Informen 1(seorang pelajar perempuan
Tingkatan 5) yang menyatakan bahawa,
“Bagi
saya, pengudaraan di dalam perpustakaan berada dalam keadaan yang baik. Ini
membuatkan saya mencari buku dengan selesa.”
(I1,Temu
bual pada 27/01/2016)
Foto
2 : Sudut Berinformasi
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
Foto
3 : Suasana Perpustakaan Yang Kondusif
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
Seterusnya, pada penyataan alat
penghawa dingin memberikan keselesaan mencatatkan bilangan yang paling ramai
memilih sangat setuju iaitu 15 orang responden daripada 30 orang responden
bersamaan 50.00%. Manakala 2 orang responden daripada 30 orang responden
memilih kurang setuju bersamaan 6.67% dan ia menunjukkan bilangan yang paling
sedikit. Seramai 13 orang memilih setuju bersamaan dengan 43.33%. Min
keseluruhan bagi penyataan tersebut ialah 4.43% iaitu menunjukkan
kebanyakkannya sangat bersetuju dengan penyataan alat penghawa dingin
memberikan keselesaan.
Hal
ini disokong juga dengan temubual yang dilakukan bersama Informen 2 (seorang pelajar perempuan Tingkatan 5) yang menyatakan
bahawa,
“Ya, kerana penghawa
dingin dalam keadaan yang baik dan sejuk. Keadaan ini membuatkan saya suka mengisi
masa lapang di perpustakaan.”
(I2,Temu
bual pada 15/02/2016)
Pada penyataan kepelbagaian bahan
bacaan mencatatkan bilangan paling ramai memilih setuju iaitu seramai 22 orang
responden daripada 30 orang responden bersamaan 73.33% dan seramai 8 orang
responden memilih sangat setuju iaitu bersamaan dengan 26.67%. Min
keseluruhan bagi penyataan tersebut ialah 4.27%
iaitu
menunjukkan kebanyakkannya sangat bersetuju dengan penyataan kepelbagaian bahan
bacaan.
Menerusi temubual dengan Informen 2 lagi,beliau menyatakan,
“banyak buku yang
saya perlukan ada di perpustakaan dan merangkumi pelbagai bacaan.”
(I2,Temu
bual pada 15/02/2016)
Pada
penyataan layanan pustakawan dan guru yang mesra dan amat membantu mencatatkan
bilangan paling ramai memilih setuju iaitu seramai 13 orang responden daripada
30 orang responden bersamaan 43.33%. Manakala
seorang responden daripada 30 orang responden memilih sangat tidak
setuju bersamaan 3.33% dan ia merupakan bilangan yang paling sedikit. Seramai 5
orang responden telah memilih kurang setuju bersamaan 16.67% dan 10 orang
responden memilih sangat setuju iaitu bersamaan dengan 33.33%. Min
keseluruhan bagi penyataan tersebut ialah 4.00 iaitu menunjukkan kebanyakkannya
setuju dengan penyataan layanan pustakawan dan guru yang mesra.
Pada penyataan susunan buku mengikut
genre mencatatkan bilangan paling ramai memilih setuju iaitu seramai 15 orang
responden daripada 30 orang responden bersamaan 50.00%. Manakala seorang
responden daripada 30 orang responden memilih tidak setuju bersamaan 3.33% dan
ia merupakan bilangan yang paling sedikit. Seramai 5 orang responden memilih
kurang setuju bersamaan 16.67% dan 9 orang memilih sangat setuju iaitu
bersamaan dengan 30.00%. Min keseluruhan bagi penyataan tersebut ialah
4.07 iaitu menunjukkan kebanyakkannya setuju dengan penyataan susunan buku
mengikut genre.
Hal
ini disokong dengan temubual yang dilakukan bersama Informen 3 (seorang pelajar lelaki Tingkatan 5) yang menyatakan
bahawa,
“Bagi saya, bukunya
senang dan mudah diperoleh kerana
disusun ikut genre”
(I3,
Temu bual pada 07/03/2016)
Di samping itu, pada penyataan
penyusunan meja dan kerusi yang teratur mencatatkan bilangan paling ramai
memilih setuju iaitu seramai 18 orang daripada 30 orang responden bersamaan 60.00%.
Manakala seorang responden daripada 30 orang responden memilih kurang setuju
bersamaan 3.33% dan ia merupakan bilangan yang paling sedikit. Seramai 11 orang
memilih sangat setuju iaitu bersamaan dengan 36.67%. Min keseluruhan
bagi penyataan tersebut ialah 4.33 iaitu menunjukkan kebanyakkannya setuju
dengan penyataan penyusunan meja dan kerusi yang teratur.
Menurut Informen 1, beliau menyatakan bahawa dengan susunan kerusi dan
meja yang teratur menjadikan
perpustakaan suatu tempat yang selesa untuk mengulangkaji.
Berdasarkan rajah 6 di atas, rumusan
memaparkan sebanyak 8.58% ( Sangat Tidak Setuju + Tidak Setuju + Kurang Setuju
) iaitu sebanyak 18 orang responden tidak setuju dengan faktor-faktor yang
dikemukakan. Namun demikian, amat dominan dengan pencapaian 91.43% ( Setuju +
Sangat Setuju ) iaitu seramai 192 orang responden bersetuju dengan
faktor-faktor yang dikemukakan oleh pengkaji.
Rajah 7 : Rumusan Peratusan Faktor-faktor Yang
Menarik Pelajar Tingkatan 5 Gemar Menggunakan Kemudahan Perpustakaan di SMK
Pekan Baru Muar.
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Berdasarkan rajah 7, rumusan di atas
menunjukkan penyataan kepelbagaian bahan bacaan merupakan faktor dominan yang
bersetuju iaitu seramai 30 orang bersamaan 100.00% berbanding faktor-faktor
yang lain. Hal ini disokong dengan (Miller,1993)
iaitu perpustakaan pada zaman moden banyak mengumpulkan koleksi bahan bacaan
yang terdiri daripada pelbagai jenis bagi meningkatkan penggunaan bahan bacaan.
Manakala faktor layanan pustakawan dan guru yang mesra dan amat membantu
merupakan faktor yang paling minimum bersetuju iaitu seramai 23 orang bersamaan
76.67% daripada faktor-faktor yang dikaji.
Foto
4 : Kepelbagaian Bahan Bacaan
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
5.3
Kepentingan Kemudahan
Perpustakaan Kepada Pelajar Tingkatan 5 Di SMK Pekan Baru Muar.
Jadual 6 : Analisis Kepentingan Kemudahan
Perpustakaan Kepada Pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru Muar
Bil
|
Kepentingan Kemudahan
Perpustakaan Kepada Pelajar Tingkatan 5
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Min
|
|||||
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
f
|
%
|
|||
1
|
Merupakan pusat gedung ilmu
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
15
|
50
|
15
|
50
|
4.50
|
2
|
Menyediakan pelbagai jenis bahan
bacaan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
17
|
56.67
|
13
|
43.33
|
4.43
|
3
|
Memanfaatkan masa lapang
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
17
|
56.67
|
13
|
43.33
|
4.43
|
4
|
Menyediakan suasana belajar yang
tenang
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
14
|
46.67
|
15
|
50
|
4.47
|
5
|
Memupuk budaya membaca dan
dahagakan ilmu
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
6.67
|
15
|
50
|
13
|
43.33
|
4.37
|
6
|
Meminjam buku dengan mudah
|
0
|
0
|
1
|
3.33
|
4
|
13.33
|
19
|
63.33
|
6
|
20
|
4.00
|
7
|
Melahirkan cendekiawan
|
0
|
0
|
0
|
0
|
2
|
6.67
|
14
|
46.67
|
14
|
46.67
|
4.40
|
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 8 : Peratusan Faktor-faktor Kepentingan
Kemudahan Perpustakaan Kepada Pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru Muar
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Rajah 9 : Rumusan Peratusan Faktor-faktor Kepentingan
Kemudahan Perpustakaan Kepada Pelajar
Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru Muar
Sumber : Kajian Lapangan 2016
Jadual 6 menunjukkan kepentingan
kemudahan perpustakaan kepada pelajar
Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru. Didapati paling ramai sangat setuju dengan
penyataan merupakan pusat gedung ilmu iaitu seramai 15 orang responden daripada
30 orang responden yang menjawab borang soal selidik bersamaan dengan 50.00%.
dan
selebihnya iaitu 15 orang responden lagi memilih setuju yang bersamaan dengan
50.00%. Min keseluruhan ialah 4.50 dan memperlihatkan hanya setuju dan
sangat setuju yang dipilih bagi penyataan merupakan pusat gedung ilmu. Hal ini
disokong oleh Raja Rozita Binti Raja Ariff
Shah dalam kajiannya mengenai Perpustakaan
Sekolah iaitu perpustakaan adalah satu gedung ilmu pengetahuan yang
diwujudkan bagi dapat mengumpulkan ilmu yang diperoleh.
Foto 5 : Pusat Gedung Ilmu
Sumber: Kerja Lapangan 2016
Selain itu, pada penyataan
menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan mencatatkan bilangan paling ramai
memilih setuju iaitu seramai 17 orang responden daripada 30 orang responden
bersamaan 56.67%. Dan selebihnya iaitu seramai 13 orang responden memilih sangat
setuju yang bersamaan dengan 43.33%. Min keseluruhan ialah 4.43 dan
memperlihatkan hanya setuju dan sangat setuju yang dipilih bagi penyataan
menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan. Ini disokong oleh (Kassim Abbas,1989) mendefinisikan perpustakaan ialah pusat
mengumpul berbagai-bagai maklumat dan pelbagai jenis bacaan yang diuruskan
secara sistematik.
Seterusnya, pada penyataan
memanfaatkan masa lapang mencatatkan bilangan paling ramai memilih setuju iaitu
seramai 17 orang responden daripada 30 orang responden bersamaan 56.67%. Dan
selebihnya iaitu seramai 13 orang responden memilih sangat setuju yang
bersamaan dengan 43.33%. Min keseluruhan ialah 4.43 dan memperlihatkan
hanya setuju dan sangat setuju yang dipilih bagi penyataan memanfaatkan masa
lapang. Bagi Raja Rozita Binti Raja
Ariff Shah dalam kajiannya mengenai Perpustakaan
Sekolah, perpustakaan juga dapat menjadikan masa lapang yang kita ada
dipenuhi dengan aktiviti berfaedah iaitu melalui menelaah ilmu pengetahuan.
Pada penyataan menyediakan suasana
belajar yang tenang mencatatkan bilangan paling ramai memilih sangat setuju
iaitu seramai 15 orang responden daripada 30 orang responden bersamaan 50%.
Manakala seorang daripada 30 orang responden memilih kurang setuju bersamaan
3.33% dan menunjukkan bilangan yang paling sedikit. Seramai 14 orang memilih
setuju bersamaan 46.67%. Min keseluruhan ialah 4.47 iaitu menunjukkan
kebanyakkannya bersetuju dengan penyataan menyediakan suasana belajar yang
tenang. Ini disokong dengan pernyataan (Subramaniam,1975)
iaitu dengan suasana yang tenang dapat menjadikan pembelajaran di perpustakaan
memperolehi keseronokan dan kenikmatan membaca.
Foto 6 : Suasana Belajar Yang Tenang
Sumber: Kerja Lapangan 2016.
Pada penyataan memupuk budaya
membaca dan dahagakan ilmu mencatatkan bilangan paling ramai memilih setuju
iaitu 15 orang responden daripada 30 orang responden bersamaan 50.00%. Manakala
2 orang responden memilih kurang setuju bersamaan 6.67% dan menunjukkan
bilangan yang paling sedikit. Seramai 13 orang responden memilih sangat setuju
bersamaan dengan 43.33%. Min keseluruhan ialah 4.37 iaitu menunjukkan
kebanyakkannya bersetuju dengan penyataan memupuk budaya membaca dan dahagakan
ilmu. (Menurut Gunton,1967)
penubuhan perpustakaan bagi menggalakkan kegemaran membaca dan untuk memperoleh
ilmu pengetahuan. Dalam akhbar Berita
Harian menerusi artikel “Pentingnya
Perpustakaan Kepada Pelajar” menyatakan
perpustakaan ialah satu proses pendidikan yang membawa kepada pemupukan budaya
membaca.
Pada penyataan meminjam buku dengan
mudah mencatatkan bilangan paling ramai memilih setuju iaitu 19 orang daripada
30 orang responden bersamaan 63.33%. Manakala seorang responden daripada 30
orang responden memilih tidak setuju bersamaan 3.33% dan menunjukkan bilangan
yang paling sedikit. Seramai 4 orang responden memilih kurang setuju bersamaan
dengan 13.33% dan seramai 6 orang responden memilih sangat setuju bersamaan
dengan 20%. Min keseluruhan ialah 4.00 iaitu menunjukkan kebanyakkannya
bersetuju dengan penyataan meminjam buku dengan mudah. (Bagi Schmid,1980)peminjaman buku yang diuruskan oleh guru dan
pustakawan adalah salah satu faktor bagi menguruskan perpustakaan dengan
sempurna.
Di samping itu, pada penyataan melahirkan
cendekiawan mencatatkan bilangan memilih sangat setuju dan setuju iaitu
kedua-duanya 14 orang responden pada
sangat setuju dan 14 orang responden pada setuju iaitu bersamaan 46.67%.
Manakala 2 orang responden daripada 30 orang responden memilih kurang setuju
bersamaan 6.67% dan menunjukkan bilangan yang paling sedikit. Min keseluruhan
ialah 4.40 iaitu menunjukkan kebanyakkannya bersetuju dengan penyataan
melahirkan cendekiawan. Bagi Raja Rozita
Binti Raja Ariff Shah dalam kajiannya mengenai Perpustakaan Sekolah iaitu untuk melahirkan cendekiawan adalah
dengan menyediakan bahan bacaan yang membantu meluaskan pengetahuan am dan
saintifik.
Berdasarkan rajah di atas, rumusan
memaparkan sebanyak 4.76% ( Sangat Tidak Setuju + Tidak Setuju + Kurang Setuju
) iaitu sebanyak 10 orang responden tidak setuju dengan kepentingan
perpustakaan yang dikemukakan. Namun demikian, amat dominan pencapaian 95.23% (
Setuju + Sangat Setuju ) iaitu seramai 200 orang responden bersetuju dengan
kepentingan perpustakaan yang dikemukakan oleh pengkaji.
Rajah 10 : Rumusan Peratusan
Faktor-faktor Kepentingan Kemudahan Perpustakaan Kepada Pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru
Muar
Sumber: Kajian Lapangan 2016
Berdasarkan
rajah 10 di atas, menunjukkan beberapa penyataan iaitu merupakan pusat gedung
ilmu, menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan dan memanfaatkan masa lapang
merupakan penyataan yang dominan yang bersetuju. Hal ini mencatatkan yang 30
orang responden bersamaan 100.00% bersetuju dengan penyataan-penyataan tersebut
berbanding dengan kepentingan-kepentingan yang lain. Manakala penyataan
meminjam buku dengan mudah merupakan bilangan yang paling sedikit memilih
setuju iaitu 25 orang responden bersamaan 83.33% daripada kepentingan-kepentingan
yang dikaji.
Foto
7 : Pelbagai Jenis Bahan Bacaan
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
5.4
Matrik
Analisis Temu Bual.
Jadual
7: Matriks Analisis Temu Bual.
Bil
|
Soalan
|
Informen #1
(27/01/16)
|
Informen #2
(15/02/16)
|
Informen #3
(07/03/16)
|
1
|
Pada pandangan anda, adakah anda
selesa dengan suasana dan keadaan di
perpustakaan?
|
Pada pandangan saya, suasana dan
keadaan di perpustakaan di sekolah saya adalah selesa. Bagi saya dengan
susunan kerusi dan meja yang teratur
menjadikan perpustakaan suatu tempat yang selesa untuk mengulangkaji.
|
Ya, sangat selesa dengan suasana
dan keadaan di perpustakaan. Saya berasa selesa di perpustakaan kerana
keadaannya yang tenang dan sesuai untuk belajar.
|
Ya, saya selesa dengan suasana
dalam perpustakaan. Ehmm, saya boleh duduk dengan selesa kerana suasana yang
tidak bising.
|
2
|
Pada pandangan anda, adakah
pengudaraan berada dalam keadaan yang baik seperti penyaman udara dan kipas?
|
Bagi
saya, pengudaraan di dalam perpustakaan berada dalam keadaan yang baik. Ini
membuatkan saya mencari buku dengan selesa.
|
Ya, kerana penghawa dingin dalam
keadaan yang baik dan sejuk. Keadaan ini membuatkan saya suka mengisi masa
lapang di perpustakaan.
|
Baik kerana sejuk disebabkan
penghawa dingin dalam keadaan yang elok. Dengan kelengkapan penghawa dingin
ini, ia membuatkan saya selesa untuk mencari buku di perpustakaan.
|
3
|
Adakah anda
rasa sumber rujukan di dalam
perpustakaan mencukupi?
|
Saya merasa sumber rujukan di
dalam perpustakaan adalah mencukupi
dan banyak kerana semua jenis rujukan yang dicari dapat diperolehi.
|
Banyak buku yang saya perlukan
ada di perpustakaan itu dan memudahkan saya mencarinya. Saya mudah mencari
buku rujukan.
|
Cukup kerana setakat ni, buku
yang saya ingin ada dalam perpustakaan. Bagi saya, bukunya senang dan mudah
diperoleh kerana disusun ikut genre
dan menjimatkan masa saya untuk mencari maklumat.
|
4
|
Apakah
yang menyebabkan anda selesa/tidak
selesa dengan perkhidmatan di perpustakaan?
|
Saya berasa selesa kerana keadaan
di perpustakaan sangat tersusun dan
dalam keadaan yang bersih yang sentiasa di pantau oleh guru. Ini juga
membuatkan saya selesa kerana keadaan yang sejuk.
|
Selesa kerana mempunyai
pengudaraan yang baik, sejuk serta mempunyai fakta-fakta menarik di bawah
kaca meja. Dengan itu, saya dapat banyak maklumat yang boleh diperolehi
|
Selesa kerana mempunyai penghawa
dingin dan banyak majalah yang boleh dibaca. Disebabkan banyak bahan bacaan
yang ada,saya berasa mudah mendapat maklumat.
|
Sumber:
Kajian Lapangan 2016.
Berdasarkan jadual 7,pengkaji telah
menemubual 3 orang pelajar Tingkatan 5 yang belajar di SMK Pekan Baru Muar
untuk mendapatkan maklumat tentang faktor-faktor yang menyebabkan
pelajar-pelajar Tingkatan 5 gemar ke perpustakaan di SMK Pekan Baru.
Menurut ketiga-tiga informan yang
ditemubual, mereka menyokong bahawa pelajar-pelajar Tingkatan 5 gemar ke perpustakaan
disebabkan faktor-faktor yang dikemukakan.
Berdasarkan keselesaan dalam suasana
dan keadaan di perpustakaan, Informan 1 menyatakan susunan kerusi dan
meja yang teratur menjadikan ia tempat yang sesuai untuk mengulangkaji dalam
keadaan yang selesa. Manakala Informan kedua dan ketiga
menyatakan keadaan yang tenang dan suasana yang tidak bising menyebabkan
keadaan perpustakaan dalam keadaan yang selesa.
Dari pengudaraan di perpustakaan pula,
Informan 1 menyatakan pengudaraannya baik menyebabkan dia mencari buku
dengan selesa. Manakala Informan kedua dan ketiga menyatakan dengan
penghawa dingin yang elok dan sejuk membuatkan mereka selesa mencari buku dan
mengisi masa lapang di perpustakaan.
Berdasarkan sumber rujukan di perpustakaan,
Informan 1 menyatakan semua jenis rujukan yang dicari dapat diperolehi
dan mencukupi. Manakala Informan kedua dan ketiga pula menyatakan
buku-buku yang dicari ada di perpustakaan dan mudah diperolehi kerana disusun
mengikut genre.
Dalam keadaan keselesaan atau
ketidakselesaan dengan perkhidmatan perpustakaan pula, Informan 1
menyatakan dia sangat selesa di perpustakaan kerana keadaan yang bersih dan
sentiasa dipantau oleh guru. Manakala Informan kedua menyatakan sangat selesa di dalam perpustakaan
kerana pengudaraan yang baik dan di bawah kaca
meja perpustakaan mempunyai fakta-fakta yang menarik. Informan ketiga
pula menyatakan keadaannya selesa kerana suasana yang sejuk dan terdapat
majalah-majalah yang boleh dibaca.
Jelas disini melalui temubual dengan
ketiga-tiga responden, mereka sangat selesa dengan suasana di perpustakaan
disamping pengudaraan yang baik serta sumber rujukan yang mudah diperolehi. Hal
ini memperlihatkan penggunaan perpustakaan dalam kalangan pelajar masih
relevan. Perkara ini juga menunjukkan perpustakaan sebagai sumber rujukan utama
bagi pelajar-pelajar Tingkatan 5 di SMK Pekan Baru.
5.5
Matrik Analisis Pemerhatian.
Jadual
8 : Matrik Analisis Pemerhatian.
Bil
|
Isu
|
PEMERHATIAN
#1
Tarikh :
9/2/2016
|
PEMERHATIAN
#2
Tarikh :
18/2/2016
|
PEMERHATIAN
#3
Tarikh :
22/3/2016
|
1.
|
Keadaan Perpustakaan
|
keadaannya nyaman dan selesa serta dalam keadaan yang baik
|
Penyusunan meja dan kerusi yang
teratur dan memudahkan pelajar untuk belajar dengan baik dan selesa
|
Sudut berinformasi yang tersusun dan
banyak bahan bacaan yang boleh dibaca.
|
2
|
Aspek Kebersihan
|
keadaan dalam perpustakaan yang bersih
|
Tong sampah yang tidak bersepah dan
kurang mempunyai sampah yang banyak
|
Tempat duduk yang tidak berhabuk dan
selesa untuk membaca di situ
|
3
|
Aspek pengudaraan
|
Penghawa dingin yang ada berfungsi dengan baik dan ada yang
rosak
|
Semua Penghawa dingin mula berfungsi
dengan baik
|
Penghawa dingin dan kipas memberikan
keselesaan kepada pelajar
|
Sumber : Kajian Lapangan 2016.
Berdasarkan Jadual 8, pengkaji telah
membuat pemerhatian sebanyak tiga kali kawasan kajian iaitu perpustakaan.
Melalui pemerhatian pertama,iaitu keadaan perpustakaan dalam keadaan
nyaman dan selesa serta dalam keadaan yang baik. Pemerhatian kedua pula
dilihat penyusunan meja dan kerusi yang teratur dan memudahkan pelajar untuk
belajar dengan baik dan selesa. Bagi pemerhatian ketiga, Sudut
berinformasi yang tersusun dan banyak bahan bacaan yang boleh dibaca.
Dari sudut ataupun aspek kebersihan,
pemerhatian pertama mendapati perpustakaan dalam keadaan yang bersih. Bagi pemerhatian
kedua pula,dapat dilihat tong sampah yang tidak bersepah dan kurang
mempunyai sampah yang banyak. Pada pemerhatian ketiga, ini ditunjukkan
yang tempat duduk yang tidak berhabuk dan selesa untuk membaca di dalam
perpustakaan.
Dari aspek pengudaraan,pemerhatian
pertama dapat dilihat yang penghawa dingin ada berfungsi dengan baik dan
ada yang rosak. Untuk pemerhatian kedua, ia memperlihatkan yang semua
penghawa dingin mula berfungsi dengan baik. Manakala pemerhatian ketiga
menunjukkan yang penghawa dingin dan kipas memberikan keselesaan kepada
pelajar-pelajar.
Jelas di sini melalui pemerhatian
pengkaji, aspek kebersihan dan keadaan perpustakaan amat dititkberatkan bagi
menjamin keselesaan pelajar-pelajar. Ini juga dapat mendorong pelajar-pelajar
sering mengunjungi perpustakaan dengan kerap disebabkan keselesaan di
perpustakaan.
6.0
KESIMPULAN.
Kajian yang dilakukan bertujuan mengenal pasti faktor-faktor yang
menarik pelajar Tingkatan 5 gemar menggunakan kemudahan perpustakaan serta
mengkaji kepentingan kemudahan perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5 di SMK
Pekan Baru Muar,83600 Semerah,Batu Pahat,Johor. Umum mengetahui bahawa
perpustakaan merupakan tempat gedung ilmu dan ia merupakan bagi mendapatkan
maklumat dan rujukan buku yang diperlukan. Secara keseluruhannya, pelajar
Tingkatan 5 gemar ke perpustakaan disebabkan faktor-faktor yang dikemukakan.
Faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan 5 gemar ke perpustakaan mempunyai
tujuh item iaitu sumber rujukan yang banyak dan mencukupi,sudut berinformasi
dan suasana perpustakaan yang kondusif,alat penghawa dingin memberikan
keselesaan,kepelbagaian bahan bacaan,layanan pustakawan dan guru yang mesra dan
amat membantu,susunan buku mengikut genre dan penyusunan meja dan kerusi yang
teratur. Dapatan kajian mendapati faktor-faktor yang menarik pelajar Tingkatan
5 gemar ke perpustakaan adalah disebabkan kepelbagaian bahan bacaan. Hal ini
disokong oleh Raja Rozita Binti Raja
Ariff Shah dalam kajiannya mengenai Perpustakaan
Sekolah iaitu perpustakaan sekolah merupakan kemudahan prasarana yang
ditubuhkan di sekolah untuk menyediakan pelbagai bahan bacaan.
Melalui
faktor kepelbagaian bahan bacaan yang mejadi faktor dominan, ini memperlihatkan
perpustakaan menjadi sumber rujukan bagi pelajar. Dengan adanya pelbagai jenis
bacaan yang disediakan,perpustakaan menjadi tempat kunjungan bagi pelajar-pelajar
di SMK Pekan Baru Muar. Hal ini disokong dengan pendapat Informan 2 yang menyatakan banyak buku yang diperlukan ada di
perpustakaan dan merangkumi pelbagai bacaan. Disamping itu, faktor sumber
rujukan yang banyak dan mencukupi juga menarik minat pelajar-pelajar Tingkatan
5 gemar ke perpustakaan dan diikuti dengan faktor sudut berinformasi dan
suasana perpustakaan yang kondusif. Kedua-dua faktor ini menjadi pendorong
kepada pelajar untuk memanfaatkan masa di perpustakaan.
Selain
itu, kepentingan kemudahan perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5 mempunyai
tujuh item iaitu merupakan pusat gedung ilmu,menyediakan pelbagai jenis bahan
bacaan,memanfaatkan masa lapang,menyediakan suasana belajar yang tenang,memupuk
budaya membaca dan dahagakan ilmu,meminjam buku dengan mudah dan melahirkan
cendekiawan. Bagi kepentingan kemudahan perpustakaan kepada pelajar Tingkatan 5
ialah mereka bersetuju dengan kepentingan yang dinyatakan dan yang dominan
iaitu merupakan pusat gedung ilmu, menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan dan
memanfaatkan masa lapang. Hal ini disokong dengan pandangan Abd Rahim(1996) iaitu perpustakaan
sekolah ialah sebuah tempat yang di dalamnya terdapat pelbagai bentuk dan jenis
bahan bacaan. Manakala pandangan Zaimi
bin Zakaria(2001) menyatakan perpustakaan merupakan tempat gedung ilmu dan
pengumpulan pelbagai maklumat. Ketiga-tiga kepentingan ini menampakkan yang
mereka bersetuju sepenuhnya dengan kepentingan perpustakaan yang dinyatakan.
Ini dapat dilihat secara ketara apabila 30 orang responden bersetuju mengenai
ketiga-tiga kepentingan yang paling
dominan.
Bagi
kepentingan kemudahan perpustakaan pula, tiga faktor yang yang dominan iaitu
merupakan pusat gedung ilmu,menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan dan
memanfaatkan masa lapang menunjukkan betapa pentingnya kewujudan perpustakaan
di sekolah. Hal ini disokong oleh Raja
Rozita Binti Raja Ariff Shah dalam kajiannya mengenai Perpustakaan Sekolah, perpustakaan juga dapat menjadikan masa
lapang yang kita ada dipenuhi dengan aktiviti berfaedah iaitu melalui menelaah
ilmu pengetahuan. Pelajar dapat memanfaatkan masa dengan sebaiknya disamping
menambahkan ilmu pengetahuan dari pelbagai sumber bacaan yang disediakan di
perpustakaan. Dengan ini, menunjukkan peranan perpustakaan sebagai pusat gedung
ilmu adalah bersesuaian.
Kesimpulannya,
perpustakaan merupakan tempat mencari dan memperoleh maklumat. Hal ini disokong
menurut pandangan Thomas(1993) iaitu
perpustakaan merupakan gedung maklumat dan pusat yang berperanan merapatkan
pelajar dengan pelbagai bidang ilmu. Dengan adanya perpustakaan,
pelajar-pelajar dapat menggunakan ilmu yang diambil daripada buku-buku di
perpustakaan. Disebabkan itu, Kassim
Abbas(1989) menyifatkan perpustakaan sebagai sumber pelajaran sepanjang
hayat. Oleh itu, mengunjungi perpustakaan haruslah digalakkan bagi menimba ilmu
dengan sebaiknya.
7.0
RUJUKAN
Abdul
Rahim,1996. Pendidikan Nilai Merentasi
Kurikulum. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Akhbar Berita Harian,
Disember 15, 1987 “Pentingnya Perpustakaan Kepada Pelajar.”
Kuala Lumpur.
Gunton,1967. Mengenal dan Membina
Perpustakaan Sekolah. Jakarta:Pustaka Pelajar.
Irma Indayu Omar, 2005. Panduan
Mengurus Perpustakaan.Kuala Lumpur. PTS
Professional
Publishing Sdn Bhd.
Jess Stein,1966. Dictionary of The
English Language. London.Random House Publishing.
Kassim Abbas,1989. Pusat Sumber Sekolah-Struktur & Organisasi.
Utusan
Pubications:Kuala
Lumpur.
Kamus Dewan Edisi II, 2007. Kuala Lumpur.
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi III, 2010. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi IV,2012. Kuala Lumpur.
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Miller,1993. Pengurusan
Perpustakaan. Jakarta:Samitra Media Utama.
Raja Rozita Binti Raja Ariff Shah, 2009. Kajian Perpustakaan Sekolah.
Penyelidikan
Universiti
Kebangsaan Malaysia.
Schmid,1980. Panduan
Penyelenggaraan Perpustakaan Sekolah. Bandung:Remaja
Rosdakarya.
Subramaniam,1975. Mengelola
Perpustakaan. Kuala Lumpur:Fajar Bakti Publishing Sdn
Bhd.
Sulistyo-Basuki,1993. Pengantar
Ilmu Perpustakaan. Jakarta:Gramedia Pustaka Utama.
Zaimi bin Zakaria,2001. Peranan
Perputakaan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
LAMPIRAN 1
Borang Soal Selidik.
BORANG SOAL SELIDIK
KERJA KURSUS PENGAJIAN AM
TAHUN 2016
KOD MATA PELAJARAN 900/4
Makluman Kepada
Responden :
Soal selidik ini
adalah bagi memenuhi keperluan Kerja Kursus
untuk mata pelajaran Pengajian Am 900/4. Soal selidik ini bertujuan
untuk mengetahui Persepsi Pelajar Tingkatan 5 Terhadap Kemudahan
Perpustakaan di SMK Pekan Baru Muar. Segala maklumat yang diberikan akan dirahsiakan dan ia
akan hanya digunakan bagi kepentingan kajian sahaja
|
BAHAGIAN A :
DATA DEMOGRAFI RESPONDEN
Arahan : Tandakan (√) pada ruangan yang disediakan
1)
JANTINA
2)
TINGKATAN
3)
KEKERAPAN KE PERPUSTAKAAN
Setiap Hari 2 hari Sekali
SKALA LIKERT :
1
: SANGAT TIDAK SETUJU
2
: TIDAK SETUJU
3
: KURANG SETUJU
4
: SETUJU
5
: SANGAT SETUJU
BAHAGIAN B :
FAKTOR-FAKTOR YANG MENARIK PELAJAR
MENGGUNAKAN PERPUSTAKAAN
Arahan : Tandakan (√) pada ruangan jawapan yang dipilih
BIL.
|
PERKARA
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Sumber rujukan yang banyak dan mencukupi
|
|
|
|
|
|
2
|
Sudut
berinformasi dan suasana perpustakaan yang kondusif
|
|
|
|
|
|
3
|
Alat penghawa dingin memberikan keselesaan
|
|
|
|
|
|
4
|
Kepelbagaian
bahan bacaan
|
|
|
|
|
|
5
|
Layanan pustakawan dan guru yang mesra dan amat
membantu
|
|
|
|
|
|
6
|
Susunan buku
mengikut genre
|
|
|
|
|
|
7
|
Penyusunan
meja dan kerusi yang teratur
|
|
|
|
|
|
BAHAGIAN C : KEPENTINGAN KEMUDAHAN PERPUSTAKAAN
KEPADA
PELAJAR TINGAKATAN
5
Arahan : Tandakan (√) pada ruangan jawapan yang dipilih
BIL.
|
PERKARA
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1
|
Merupakan
pusat gedung ilmu
|
|
|
|
|
|
2
|
Menyediakan pelbagai jenis bahan bacaan
|
|
|
|
|
|
3
|
Memanfaatkan masa lapang
|
|
|
|
|
|
4
|
Menyediakan
suasana belajar yang tenang
|
|
|
|
|
|
5
|
Memupuk budaya membaca dan dahagakan ilmu
|
|
|
|
|
|
6
|
Meminjam buku
dengan mudah
|
|
|
|
|
|
7
|
Melahirkan
cendekiawan
|
|
|
|
|
|
SOAL SELIDIK TAMAT
*TERIMA KASIH DI ATAS
KERJASAMA ANDA *
LAMPIRAN
2
Borang Temu Bual.
BORANG TEMUBUAL KERJA KURSUS PENGAJIAN AM
TAJUK: KAJIAN MENGENAI PERSEPSI PELAJAR TINGKATAN 5 TERHADAP KEMUDAHAN
PERPUSTAKAAN DI SMK PEKAN BARU MUAR
Arahan:
Maklumat
Am dan Soalan-soalan Temubual ini dikemukakan kepada responden secara lisan dan
dirakam menggunakan digital rekorder/alatan
teknologi.
MAKLUMAT AM
Nama Pengkaji
|
:
|
SYAIDATUL ‘ATIKAH BINTI MUDA
|
Nama Responden
|
:
|
|
Tarikh Temu Bual
|
:
|
|
Tempat Temu Bual
|
:
|
PEKAN BARU PARIT YUSOF
|
SOALAN
TEMU BUAL
1.
Pada pandangan anda, adakah anda selesa dengan
suasana dan keadaan di perpustakaan?
.......
|
:
|
|
2. Pada pandangan
anda, adakah pengudaraan berada dalam keadaan yang baik seperti penghawa dingin
dan kipas?
.......
|
:
|
|
3. Adakah anda
rasa sumber rujukan di dalam
perpustakaan mencukupi?
.......
|
:
|
|
4. Apakah
yang menyebabkan anda selesa/tidak
selesa dengan perkhidmatan di perpustakaan?
........
|
:
|
|
LAMPIRAN 3
Borang Pemerhatian.
BORANG CATATAN PEMERHATIAN
Nama Pengkaji
|
:
|
SYAIDATUL ‘ATIKAH BINTI MUDA
|
Tarikh
|
:
|
|
Hari
|
:
|
|
Masa
|
:
|
|
Lokasi
|
:
|
Pekan Baru Parit Yusof
|
Item Pemerhatian
|
|
Catatan
|
Keadaan
Perpustakaan
|
:
|
|
Aspek
Kebersihan
|
:
|
|
Aspek
pengudaraan
|
:
|
|
Pemerhatian
terhadap ketiga-tiga item disertai dengan rakaman foto pegun.
Tanda tangan
…………………………………………………
Tarikh
:…………………………………….
Lampiran
4
Senarai Foto Melalui Pemerhatian.
Foto
8 : Kaunter Meminjam Buku
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
Foto
9 : Ruang Menunggu Untuk Meminjam Buku
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
Foto
10 : Sudut Yang Berinformasi
Sumber:
Kerja Lapangan 2016
Foto
11 : Keadaan Yang Selesa Dan Bersih
Sumber: Kerja La
sangat-sangat membantu dalam membuat kajian kerja khusus PA saya. terima kasih!
ReplyDelete